Orgaanvlees, beach-time & abseilen van watervallen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anuschka - WaarBenJij.nu Orgaanvlees, beach-time & abseilen van watervallen - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Anuschka - WaarBenJij.nu

Orgaanvlees, beach-time & abseilen van watervallen

Door: Anuschka

Blijf op de hoogte en volg Anuschka

21 Augustus 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Het is alweer eventjes geleden sinds mijn laatste reisverslag, en ik moet eerlijk toegeven dat dat voornamelijk komt omdat ik lui was en geen zin had om een verhaal te typen haha...

In mijn laatste verslag was ik net terug vanuit Halong Bay, en was ik aan het wachten op mijn nachttrein naar Sapa, in de bergen in het noorden van Vietnam.

Sapa was absoluut mijn hoogtepunt van mijn hele reis. Ik ging op weg met de nachtbus, maar had nog geen tour of iets dergelijks geboekt. Ik had namelijk gehoord van een ander meisje dat de lokale bevolking uit de bergdorpjes naar de bus komt wanneer deze arriveert, en ze je op deze manier uitnodigen om bij hun een tour te doen en te overnachten. 's Ochtends vroeg kwamen we dus aan in Sapa, iedereen was nog half aan het slapen aangezien we er echt om 6:00u waren ofzo. Ik besloot mee te gaan met een 16-jarig dorpsmeisje wat mij uitnodigde. Nadat haar vader mijn backpack mee op de scooter had genomen hebben wij de hele toch van zo'n 3-4 uur gelopen naar haar dorp. Ik wist niet dat het zo ver lopen was dus ik glibberde lekker op mijn Vans-schoenen naar boven (het regende behoorlijk). Het was wel echt een hele mooie route. Sapa is echt bekend door de rijst die er verbouwd wordt, dus overal waren er rijstterassen. Bij het huis van het meisje aangekomen besefte ik dat het echt even terug was naar de basics. Het was een houten huisje, met een paar vertrekken (geen deuren), geen wc (ook geen huisje buiten of een gat in de grond, gewoon niks..), geen douche, koken boven een vuurtje, geen matrassen etc. Echt een hele bijzondere ervaring! Buiten hadden ze een biggetje rondlopen, honden, en een koe.

Bij binnenkomst werd ik gelijk uitgenodigd door de familie voor een lunch; rijst met verschillende soorten vlees, waaronder orgaanvlees. Ze schepten mijn schaaltje constant weer vol als het erop leek dat hij bijna leeg was, maar het orgaanvlees kreeg ik echt maar heel moeilijk weg. Ondertussen bleef de vader de shotjes 'Happy Water' ook maar inschenken.. Wel echt heel erg leuk! De volgende dag heeft het meisje me rondgeleid in de omgeving en de nabijliggende dorpjes, erg mooi om te zien! Veel foto's gemaakt, het blijft gewoon prachtig daar in de bergen. Ik ben nog steeds erg onder de indruk van het meisje en haar familie, en hun gastvrijheid. het is echt een unieke ervaring!

Van Sapa pakte ik weer de nachtbus terug naar Hanoi, om vervolgens te vliegen naar Hoi An. Hoi An is een superschattig oud stadje. Wel heel erg toeristisch maar het oude centrum heeft echt veel leuke straatjes en het is erg leuk om door het centrum te lopen. Ook wel een verademing om even niet in de drukte en chaos van Hanoi te zitten. In Hoi An heb ik een leuke groep mensen ontmoet, waar ik eigenlijk twee dagen vooral mee ben opgetrokken. We zijn lekker uitgegaan, hebben aan het strand gelegen (kon je zo op de fiets naartoe), en zaten met z'n allen in dezelfde dormroom dus was erg gezellig! Heb ook een jurk laten maken in Hoi An; het stikt er van de kleermakers!

Na Hoi An ben ik met de nachttrein doorgegaan naar Nha Trang, wat ik net zo goed had kunnen laten schieten. De stad is vol met Russen, die het kennelijk als een soort Lloret de Mar zien. Je hebt er veel uitgaansgelegenheden. De stad heeft niet echt een gezellig oud centrum, en in de straten wemelt het van de Russische restaurants. Wel is er een strand waar ik lekker een paar keer heb geluierd. Ook heb je in de buurt een spa waar ik heen ben geweest waar ik een heus modderbad kon nemen.

Na Nha Trang ben ik doorgereist naar Dalat, wat vooral bekend staat door de mooie outdooractiviteiten die je daar kan doen. Het ligt in de bergen, dus het is er een stuk koeler dan in de rest van Vietnam, echt een verademing! Ik heb er een soort waterval-tour gedaan; abseilen van rotsen, watervallen en door 'natural slides' worden meegenomen met de stroming. Het abseilen van de waterval was echt het toppunt; hij was 25m hoog en er staat echt een enorme kracht op je benen wanneer je naar beneden gaat. De tweede helft van de waterval zit je er echt middenin, je kunt alleen maar naar beneden kijken en overal is water. Het was echt heel eng, maar ook wel heel gaaf om te doen! Gisteren was mijn laatste dag in Dalat, waarbij ik een 'countryside tour' heb gedaan achterop de scooter. Dalat heeft een prachtige omgeving die goed met de scooter te verkennen is. Lekker over de begweggetjes, me veel stops bij bijv. een pagoda, een rijstwijnfabriek, de echte 'weasel'-koffie, en een gigantische waterval. Verder hadden we bovendien echt de allerbeste vietnamese lunch die ik tot nu toe heb gehad, echt heerlijk eten!

Inmiddels zit ik weer in de grote stad, Ho Chi Minh welteverstaan, ook wel bekend als Saigon. Hier breng ik mijn laatste daagjes door voordat ik zondag naar Kuala Lumpur vlieg en vanuit daar maandag naar Nederland! Heb nu ook wel weer zin om naar huis te gaan, merk toch dat ik best een beetje moe ben nu van al dat reizen naar al die verschillende bestemmingen.

Tot snel!

Liefs,
Anuschka

PS: sorry voor dit lange verhaal, ik was te lui was om eerder iets te schrijven. Verder ook even geen foto's deze keer, want ik ben moe dus duik mijn bedje in ;)

• 22 Augustus 2014 - 10:35

Nelly:

Wat een fantastische ervaringen. Ben benieuwd naar de foto's. Geniet van de laatste dagen en een goede terugreis gewenst. Groetjes van Leo en mij