Invasie der scooters & bijzondere eetgewoontes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anuschka - WaarBenJij.nu Invasie der scooters & bijzondere eetgewoontes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anuschka - WaarBenJij.nu

Invasie der scooters & bijzondere eetgewoontes

Door: Anuschka

Blijf op de hoogte en volg Anuschka

09 Augustus 2014 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal!

Mijn laatste berichtje kwam vanaf Kuala Lumpur. Na een weekje daar te hebben gerelaxed, uitgeslapen, sociaal te doen, en Chinatown uitvoerig te hebben verkend ben ik afgelopen zondag in Vietnam aangekomen! In Hanoi wel te verstaan.

Hanoi is zeker een geweldige stad. Maar ook zeker voor niet langer dan een paar dagen! Hanoi is erg sfeervol, leuke beelden op straat (veel foto-materiaal), drukte, traditionele straatverkopers, lekkere eetplekjes en ontelbaar veel scooters. Hoewel dit aan de ene kant de charme van de stad is,is het aan de andere kant ook wel hetgene waardoor ik het hierniet langer kan uithouden dan een paar dagen. Het verkeer is zo chaotisch, ik heb het nog nooit ergens meegemaakt. De straten worden overgenomen door de enorme hoeveelheid scooters die hier rijden, of die geparkeerd staan op de stoep. De verkeersregels zijn vrij duidelijk; toeteren als iemand in de weg rijdt/staat en om de overstekende voetgangers heenrijden. Dat waren dan ook gelijk alle verkeersregels ;) Als voetganger heb je dan dus ook gelijk 1 regel: als je gaat oversteken blijf dan vooral in beweging, ga niet stilstaan voor naderende scooters, want ze gaan om je heen.

Behalve alle leerzame verkeersregels die ik hier heb opgedaan heb ik ook veel rondgelopen door de overvolle straten, en tussendoor ook nog wat typische culturele dingen bezocht. Het hoogtepunt vond ik de 'Water puppet show'. Dit is een soort theatershow waarbij mensen onder water poppen bedienen die in/boven het water een show opvoeren. Het is vrij moeilijk uit te leggen, dus nieuwsgierigen kunnen beter even een filmpje ervan op YouTube opzoeken.

Na enkele uren in Hanoi rondlopen ben je wel echt uitgeput, dit omdat Hanoi een flink stuk benauwder is dan Maleisie. Ik heb niet echt het gevoel dat het veel warmer is, maar vooral heel erg vochtig (het is officieel ook regenseizoen hier). Dus dat betekent zweten, zweten en zweten!

Ook over het eten in Vietnam wil ik nog wel even wat kwijt. Ook hier zijn de streetfoods weer heel lekker :) Maar wel hele andere smaken en kruiden dan in Maleisie. In Hanoi kan je ook hier en daar een stokbroodje krijgen, aangezien het ooit door Frankrijk is verovert. Een paar dagen geleden kwam ik per ongeluk op een lokale voedselmarkt terecht. Daar ben ik dan ook heel snel weer weggegaan. Standjes vol met bakken met levend kokende vissen, levende verpakte krabben en ik dacht ergens een levende kokende schildpad te zien, vandaar dat ik snel weer ben omgekeerd. Toch kwam het toppunt gistermiddag terwijl ik in de bus zat. Langs de weg zag ik een hond aan het spit, net als de kipjes of eventueel varkens die je in de Westerse wereld nog wel eens rond zit draaien. Alleen dan nu een grote hond. Dat is toch wel echt een beetje een shock. Ik had het eerder al wel gehoord dat ze in Vietnam hond eten omdat dat geluk zou brengen. Dus vooral met speciale gelegenheden staat dat nog wel eens bij locals op tafel. Ik sla dat hier toch maar even over.

De afgelopen week hier heb ik ook een tour gedaan naar Halong Bay (Google!), waar prachtige rotsformaties te zien zijn. Wel vond ik het er heel erg toeristisch, wat toch wel iets afdoet aan de schoonheid van de omgeving. Met de tour heb ik erg leuke mensen ontmoet. Omdat ik drie dagen met een groepje van zo'n 10 mensen heb doorgebracht, werd het vanzelf wel een echt gezellige groep!

Over 5 minuutjes vertrek ik naar mijn volgende bestemming, Sapah, een bergdorpje :)

Tot snel weer!

Liefs,
Anuschka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anuschka

Actief sinds 28 Juni 2014
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 3578

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

Het grote avontuur

Landen bezocht: